Kluczowe kompetencje otwierają drzwi do sukcesu
Parlament Europejski wraz z Radą Unii Europejskiej wydał w tej sprawie zalecenie (z dnia 18 grudnia 2006 r.) – dotyczy ono kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Kompetencje te zostały zdefiniowane jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których każdy potrzebuje do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.
Unia Europejska wspiera obywateli poprzez rozwój najważniejszych i najbardziej podstawowych umiejętności, które człowiek powinien kształtować w trakcie swojego życia, żeby osiągnąć sukces w życiu zawodowym i prywatnym. Celem jest wyrównanie szans i możliwości każdego z obywateli UE. Uznano, że największy wpływ na sytuację osób na rynku pracy mają następujące kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w językach obcych;
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo- techniczne;
- kompetencje informatyczne;
- umiejętność uczenia się;
- kompetencje społeczne;
- inicjatywność i przedsiębiorczość.
Proces kształtowania i rozwijania w sobie kompetencji kluczowych trwa przez całe życie. Znalazło to odzwierciedlenie w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, w którym przygotowano ofertę umożliwiającą zdobywanie kompetencji kluczowych przez osoby w każdym wieku.
Edukacja dla przyszłości
Zdobywanie kompetencji rozpoczynamy w szkole. To w dużej mierze od poziomu nauczania, jaki oferuje dana placówka, zależy dynamika późniejszego naszego sukcesu zawodowego. Tempo zmian, jakie zachodzą na rynku pracy, wymusza ciągłe wprowadzanie nowych rozwiązań w procesie kształcenia młodych osób, jak i doskonalenie nowych umiejętności przez nauczycieli.
W odpowiedzi na te wyzwania przygotowano ofertę dla szkół prowadzących kształcenie ogóle. Ze względu na zróżnicowanie w osiągnięciach uczniów oferta jest skierowana do tych szkół, które mają najniższe wyniki edukacyjne w skali regionu.
W dniu 25 maja został ogłoszony konkurs (Poddziałanie 10.1.3), którego celem jest wsparcie uczniów i nauczycieli, poprzez umożliwienie obydwu grupom dostępu do nowoczesnego zaplecza technicznego oraz szkoleń doskonalących kompetencje kluczowe.
Co szkoła/ uczniowie/ nauczyciele mogą zyskać
Celem projektów ma być rozwijanie kompetencji uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych, matematyki oraz informatyki. W jaki sposób? Przede wszystkim poprzez realizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów, wdrożenie nowych form i programów nauczania, tworzenie i realizację zajęć w klasach o nowatorskich rozwiązaniach – programowych, organizacyjnych lub metodycznych, poprzez organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, nawiązanie współpracy np. z przedsiębiorcami w celu realizacji programów edukacyjnych, poprzez realizację zajęć poza lekcjami lub poza szkołą, a także z zastosowaniem różnorodnych innych form rozwijania uzdolnień uczniów danej szkoły. Wsparcie może obejmować także wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt TIK, a także wyposażenie pracowni w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych i matematyki.
Dodatkowo będzie również można dofinansować rozwój kompetencji i umiejętności zawodowych nauczycieli w zakresie wykorzystania nowoczesnych narzędzi oraz technologii informacyjnych i komunikacyjnych), oraz nauczania w obszarze przedmiotów przyrodniczych i matematyki oraz pracy metodą eksperymentu. Oferta dla nauczycieli w ramach projektu może dotyczyć m.in. kursów, szkoleń doskonalących, studiów podyplomowych, staży i praktyk – np. u przedsiębiorców, w celu nabycia umiejętności praktycznych, oraz realizację programów wspomagania i wspierania sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.
Dodatkowym działaniem w ramach tego konkursu może być również pomoc stypendialna, której celem jest wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych uczniów w zakresie kompetencji kluczowych. W konkursie premiowane będą projekty zakładające, m.in. rozwój kompetencji cyfrowych poprzez naukę programowania. Oferta dofinansowania w ramach projektu musi stanowić uzupełnienie działań prowadzonych przed rozpoczęciem realizacji projektu przez daną szkołę, musi również wynikać z diagnozy zapotrzebowania w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych, zatwierdzonej przez organ prowadzący daną szkołę.
Do kogo trafi wsparcie?
O środki mogą starać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), a w szczególności organy prowadzące szkoły podstawowe, gimnazjalne i ponadgimnazjalne, w tym zawodowe oraz placówki oświatowe prowadzące kształcenie ogólne (w rozumieniu art. 2 ust. 3, 4 i 5 ustawy o systemie oświaty).
Warto zaznaczyć, że wsparcie jest kierowane wyłącznie do szkół i placówek systemu oświaty, które osiągają najsłabsze wyniki edukacyjne w skali regionu, tj. wyniki sprawdzianu/ egzaminu/ matury, jakie osiągnęli uczniowie danej szkoły w roku szkolnym 2014/2015 – poniżej średniej dla województwa. W przypadku projektów realizowanych przez szkoły podstawowe brane będą pod uwagę wyniki ze sprawdzianu po 6 klasie z matematyki, w przypadku projektów realizowanych dla gimnazjów - wyniki z egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki, a w przypadku projektów realizowanych dla techników i liceów – wyniki z matematyki na poziomie podstawowym z egzaminu maturalnego.
Informacje o naborze
Nabór wniosków trwa od 27.06.2016 r. do 30.09.2016 r. do godziny 15:00. Na realizację projektów złożonych w tym konkursie przeznaczono ponad 10,8 mln Euro. Projektodawcy mogą otrzymać dofinansowanie na poziomie maksymalnie 95%.
Wartość realizowanych projektów nie może być niższa niż 50 tys. zł. W ramach konkursu projekty mogą być realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę lub w partnerstwie. Projekt nie może trwać dłużej niż 24 miesiące. Wniosek o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami należy przygotować i złożyć za pomocą systemu elektronicznego e-RPO.
Zobacz dokumentację konkursową
Za organizację konkursu odpowiada Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości z siedzibą w Krakowie.
Gdzie szukać dodatkowych informacji?
Punkty informacyjne Funduszy Europejskich:
- Kraków, ul. Wielicka 72B, tel. (12) 616 0 616, e-mail: fem@umwm.pl
- Chrzanów, ul. Grunwaldzka 5, tel. (32) 627 23 10, e-mail: fem_chrzanow@umwm.pl
- Nowy Sącz, ul. Wazów 3, tel. (18) 442 25 78, e-mail: fem_nowysacz@umwm.pl
- Nowy Targ, al. 1000-lecia 35, tel. (18) 540 90 32, e-mail: fem_nowytarg@umwm.pl
- Tarnów, ul. Wałowa 37, tel. (14) 628 88 12, e-mail: fem_tarnow@umwm.pl