Ponad 115 mln zł na ekologiczne autobusy dla Krakowa
Umowę na dofinansowanie ich zakupu podpisali 21 kwietnia marszałek Jacek Krupa, wicemarszałek Stanisław Sorys oraz przedstawiciele krakowskiego przewoźnika Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA oraz Grzegorz Dyrkacz, członek zarządu MPK SA.
Dzięki projektowi zakupu ponad 100 nowych, przyjaznych dla środowiska autobusów podróż komunikacją miejską w Krakowie będzie jeszcze bardziej komfortowa.
"Województwo Małopolskie stawia na rozwój transportu publicznego – dlatego tak mocno inwestujemy w kolej i popieramy inne inicjatywy, które rozwijają komunikację zbiorową. Nie mam wątpliwości, że to działania, które przekładają się w bezpośredni sposób na poprawę jakości powietrza, jak i rozwój gospodarczy naszego regionu – małopolskie miasta, które mają sprawny system komunikacji publicznej są znacznie bardziej atrakcyjne dla mieszkańców, turystów i inwestorów" – mówi marszałek Jacek Krupa
Jak wyjaśniał z kolei wicemarszałek Stanisław Sorys, dotacja dla krakowskiego MPK to jedna z pierwszych z puli unijnych środków zaplanowanych na tzw. niskoemisyjny transport publicznych.
"W sumie na te działania przeznaczamy ponad 583 mln zł. Środki rozdzielimy między małopolskie gminy w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych, które są dedykowane dla Krakowa i 14 ościennych gmin, a dla pozostałych samorządów – w ramach Subregionalnego Programu Rozwoju" – wyjaśniał wicemarszałek Sorys.
"Dzięki unijnym środkom mieszkańcy Krakowa i okolicznych miejscowości otrzymają nowoczesne, przyjazne dla środowiska autobusy, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe. Bardzo się cieszę, że to właśnie MPK w Krakowie realizuje jeden z pierwszych projektów związanych z niskoemisyjnym transportem publicznym" – podkreślił Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK SA w Krakowie.
W ramach podpisanej umowy na dofinansowanie między Województwem Małopolskim a MPK S.A. zostanie zakupionych 107 nowoczesnych autobusów, w tym:
- 60 niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowym, z silnikiem spełniającym normę Euro 6 – o standardowej długości, czyli 12 m;
- 15 niskopodłogowych autobusów zasilanych olejem napędowych z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6 – długość ok. 8,5 m;
- 12 niskopodłogowych przegubowych autobusów hybrydowych (z silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6) o dł. 18 m;
- 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych – w tym 17 o dł. 12 m oraz 3 autobusy elektryczne przegubowe o dł. 18 m
Oprócz pojazdów, unijne pieniądze umożliwią też zakup systemu ładowania autobusów elektrycznych (stanowiska ładowania akumulatorów trakcyjnych), a także 12 szt. stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów. Nowe automaty mają przede wszystkim ułatwić zakup biletów mieszkańcom, którzy dojeżdżają do Krakowa liniami aglomeracyjnymi z sąsiednich miejscowości.
Warto przypomnieć, że MPK SA w Krakowie do tej pory zrealizowało trzy projekty współfinansowane z regionalnych programów operacyjnych. Pierwszy z nich realizowany w latach 2006-2007 dotyczył zakupu 24 niskopodłogowych tramwajów, przebudowy ul. Rakowickiej i Lubicz oraz przebudowy linii tramwajowej od pętli Kamienna do pętli Krowodrza Górka. Kolejny projekt pozwolił w latach 2007-2008 na zakup 60 automatów Krakowskiej Karty Miejskiej, 80 czytników do kontroli oraz 300 tys. kart. Środki z RPO pozwoliły także na zakup 23 niskopodłogowych autobusów w 2010 roku. Łączna wartość tych projektów wyniosła prawie 290 mln zł.