Wskazówki dla mieszkańców dotyczące prawidłowego wykonywania ocen energetycznych dla obszarów ZIT (z wyłączeniem Miasta Kraków) oraz Subregionów: Małopolski Zachodniej, Podhalańskiego i Tarnowskiego
25.09.2017
Zapoznaj się z zasadami dotyczącymi realizacji umów na wykonanie ocen energetycznych.
Pierwsza wizyta u mieszkańca – wizja lokalna:
- Kluczowe jest, aby podczas tej wizyty był właściciel budynku lub osoba upoważniona (powinna posiadać odpowiednie upoważnienie na piśmie od właściciela).
- Audytor ma obowiązek posiadać przy sobie imienne oświadczenie wystawione przez Gminę, informujące, że dany audytor pracuje w porozumieniu z Gminą w celu przeprowadzenia ocen energetycznych.
- Audytor zbiera dane dotyczące budynku, dokonuje pomiarów i wpisuje je do ankiety.
- Właściciel/osoba upoważniona powinna na zakończenie wizyty sprawdzić, czy wpisane dane są prawidłowe.
- Właściciel/osoba
upoważniona potwierdza własnoręcznym podpisem prawidłowość prowadzonych danych.
Ważne jest, żeby podczas wizji lokalnej nie była to przypadkowa osoba, która akurat jest w domu, ponieważ może nie mieć wystarczającej wiedzy dotyczącej budynku lub planowanych prac remontowych. - Na tym etapie właściciel/osoba upoważniona nie podpisuje żadnych innych dokumentów, oświadczeń, zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- Audytor nie udziela żadnych informacji o zasadach i terminie uzyskania dotacji, w tym w szczególności o możliwej wysokości dofinansowania, sposobach dokumentowania rozliczania dotacji. Udzielanie takich informacji to wyłączna kompetencja Gminy.
- Zamawiający zaleca, w przypadku niewłaściwego postępowania ze strony audytora, zapisanie jego imienia i nazwiska, i zgłoszenie do Wykonawcy lub Gminy.
Druga wizyta u mieszkańca – przedstawienie wyników oceny:
- Kluczowe jest, aby podczas tej wizyty był właściciel budynku lub osoba upoważniona (powinna posiadać odpowiednie upoważnienie na piśmie od właściciela).
- Audytor ma obowiązek posiadać przy sobie imienne oświadczenie wystawione przez Gminę, informujące, że dany audytor pracuje w porozumieniu z Gminą w celu przeprowadzenia ocen energetycznych.
- Dokument oceny energetycznej ma być prezentowany w wersji papierowej w całości.
- Właściciel/osoba upoważniona powinna sprawdzić prawidłowość wprowadzonych do oceny danych adresowych, parametrów techniczno-użytkowych budynku oraz zdjęć.
- Audytor
przedstawia i omawia z właścicielem/osobą upoważnioną wyniki oceny
energetycznej, w tym w szczególności przedstawia obliczoną moc kotła.
Jeśli z obliczeń wynika, że w budynku należy przeprowadzić określone prace termomodernizacyjne, audytor przedstawia możliwe warianty. - Właściciel/osoba
upoważniona podpisuje oświadczenie, które jest wyrażeniem zgody lub braku zgody
na zaproponowany wariant termomodernizacji.
W przypadku braku potrzeby dokonania w budynku prac termomodernizacyjnych – sam podpis właściciela/osoby upoważnionej. - Na tym etapie właściciel/osoba upoważniona nie podpisuje żadnych innych dokumentów, oświadczeń, zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- Audytor nie zostawia egzemplarza oceny w wersji papierowej lub elektronicznej mieszkańcowi. Obydwa egzemplarze oceny najpierw składane są w Gminie do rozliczenia.
Reklamacja
- Właściciel/osoba upoważniona ma prawo, podczas drugiej wizyty, zgłosić reklamację.
- Reklamacja
jest uzasadniona w przypadku:
- wpisania do oceny energetycznej błędnych danych adresowych,
- wpisania do oceny energetycznej błędnych parametrów techniczno-użytkowych budynku,
- załączenia niewłaściwych zdjęć np. innego budynku,
- dokonania błędnych obliczeń,
- sformułowania błędnych wniosków. - Wniosek
o reklamację może być złożony na formularzu oświadczenia lub w innej formie
papierowej czy elektronicznej.
Właściciel/osoba upoważniona, w przypadku zgłoszenia reklamacji w formie papierowej (forma papierowa reklamacji jest co do treści i załączników tożsama z formą elektroniczną zamieszczoną na stronie: http://niezalezni.org.pl/pl/strona/zgloszenie-reklamacyjne, otrzymuje potwierdzenie złożenia reklamacji. - Zaleca się, aby wniosek o reklamację zawierał wskazanie konkretnego błędnego punktu oceny energetycznej.
- Zamawiający zaleca posiadanie przez audytora ankiety z danymi zebranymi podczas wizji lokalnej, dzięki czemu będzie możliwa weryfikacja danych zawartych w ankiecie i wstępna ocena czy reklamacja jest zasadna.
- W przypadku reklamacji złożonej przez właściciela wynikającej m.in. z błędnego wprowadzenia danych, błędnych obliczeń i wniosków, Wykonawca ma obowiązek poprawić ocenę energetyczną budynku na własny koszt w terminie 3 dni roboczych od zgłoszenia reklamacji.
- W przypadku, gdy reklamacja zgłoszona przez właściciela/osobę upoważnioną jest niezasadna, Wykonawca informuje o tym fakcie zgłaszającego reklamację właściciela/osobę upoważnioną oraz Wnioskodawcę (Gminę) mailowo o powodzie odrzucenia reklamacji.
Wniosek o ponowną weryfikację oceny:
- Właściciel/osoba upoważniona ma prawo zgłosić żądanie ponownej weryfikacji oceny.
- Żądanie
ponownej weryfikacji oceny jest uzasadnione w przypadku:
- wystąpienia sytuacji, która nie wiąże się obiektywnymi błędami po stronie Wykonawcy. - Wniosek o ponowną weryfikację odbywa się pisemnie poprzez złożenie adnotacji na ocenie energetycznej „nie akceptuję wyniku oceny oraz proszę o ponowną weryfikację oceny przez innego audytora” oraz podpis właściciela/osoby upoważnionej.
- Wniosek o ponowną weryfikację powinien zawierać odpowiednie uzasadnienie.
- Wykonawca przekazuje wniosek o ponowną weryfikację do Zamawiającego.
- Ponowna weryfikacja oceny wymaga zgody Zamawiającego.
- Termin na wykonanie ponownej oceny przez innego audytora to 11 dni kalendarzowych od momentu zgłoszenia i akceptacji przez Zamawiającego.